SEO’er skal tænke anderledes

Skrevet d. 02. Oct, 2008 af Johnny Krogsgård i kategorien SEO

Thomas Rosenstand lavede i går et indlæg med den famøse overskrift “Søgemaskineoptimering er værdiløs“. Først og fremmest, meget spændende indlæg Rosenstand, det fik mig faktisk endda til at tænke lidt :)

Rosenstand skriver i indlægget: “Virksomheder har brugt store summer på virkeligt flotte hjemmesider, men når det kommer til optimering af både synlighed og konvertering er pengekassen lukket i – mere eller mindre. Ikke grundet manglende midler – men grundet manglende forståelse hos dem, der skal åbne pengekassen. Det er synd, og det giver et helt fordrejet indtryk af nettets muligheder, når en koncern må konstatere, at deres 250.000 kr. dyre nye hjemmeside ikke øger salget med en krone.”

Jeg tror Rosenstand har fuldstændig ret i at virksomhedernes kasse er lukket når først de har fået en hjemmeside, -men jeg forstår dem egentlig godt. Forestil dig du ikke aner noget om internet og hjemmesider, men endelig beslutter dig for at få en hjemmeside. Efterfølgende får for du så af vide at hjemmesiden ikke noget værd hvis du ikke søgemaskineoptimerer den, -og så igen efter den (rimelig store) udgift, får du forklaret at siden igen skal ændres fordi søgemaskineoptimering ikke er noget værd hvis de besøgende ikke konverterer…

Min pointe er at der hele tiden er merudgifter, og som uvidende virksomhed kan man hurtig føle sig snydt, fordi der hele tiden SKAL bygges på for at det man har købt virker.

Jeg tror det kunne være en rigtig god idé for jer SEO’er måske at tænke anderledes. Få skabt nogle kontakte til de firmaer som laver hjemmesider for virksomhederne, derved kan I sikre jer, at virksomhederne allerede når de køber deres nye hjemmeside, bliver de rådgivet ordentlig og for forklaret processen (det kunne være at i så også kunne lære hjemmeside-firmaerne hvordan man laver en ordentlig hjemmeside til søgemaskinerner)

Lad mig høre jeres tanker…?

blog, Google, rosenstand, SEO, søgemaskineoptimering, Trends, virksomheder

23 Kommentarer til “SEO’er skal tænke anderledes”

  1. Rosenstand

    02. Oct, 2008

    Hej
    Hvis bare verden var ideel… Da jeg påpegede for en af landets største udbydere af E-handelsløsninger, at de havde flertallet af deres kunders sites liggende på udviklingsdomæner, der er indekseret, var deres svar:”Vi er professionelle, og sådan har vi altid gjort. Det har du ikke viden nok om”.

    En anden udbyder – kæmpestor på CMS – ignorerer fuldstændigt, at deres kunder er prisgivne i forhold til SEO, fordi de ligger på virksomhedens domæne også.

    Webbureauerne – groft set – er ikke mindede for det samarbejde. Enten fordi de ikke forstår det eller fordi de er ligeglade. Men der er undtagelser – f.eks. et firma som http://www.lait.dk/, der arbejder meget målrettet med at binde deres kompetencer sammen med SEO.

    Og hertil skal du lægge, at alle de dygtige SEO’ere er booket ind i 2009 allerede nu – så der er ikke tid til at rende webbureauer på dørene ;-)

    Besvar denne kommentar
  2. Johnny Krogsgård

    02. Oct, 2008

    Hej Rosenstand,

    Kan da godt se at det kan blive lidt en udfordring hvis webbureauerne ikke lytter (selv om det virkelig ville $mart for dem). Som du selv skriver så er det nok ikke det som ligger først på listen hvis alt er booket!

    Men der må da være en måde, hvorpå man kan informerer virksomhederne inden de vælger webbureau?

    Besvar denne kommentar
  3. Rosenstand

    02. Oct, 2008

    Ja – de kunne tage Google og google lidt, inden de vælger leverandør. Det gør de bare sjældent – og når man spørger dem hvorfor, ser de lidt tomme ud i blikket :-)

    Nettet er trods alt stadig nyt set i det store billede. Om 5-7 år er det sikkert anderledes og køberne mere kvalificerede.

    Besvar denne kommentar
  4. Rosenstand

    02. Oct, 2008

    Forresten: Du har nofollow på dine kommentarer. Er det bevidst?

    Besvar denne kommentar
  5. Johnny Krogsgård

    02. Oct, 2008

    Du har ret, man må forvente at med tiden vil selv de mest konservative virksomheder vågne op (i hvert fald hvis de vil blive i markedet).

    Nofollow er en af de ting jeg ikke helt kan gennemskue, måske kan du hjælpe; Kan vi blive enige om at indgående links fra f.eks. dig (hvis du gad at linke :) ) ville være bedre hvis jeg ikke linkede tilbage til dig?

    Til gængæld har jeg på forsiden lavet en top 5 liste med follow links til dem som kommenterer mest.

    Besvar denne kommentar
  6. Rosenstand

    02. Oct, 2008

    Dine kommentarer på min blog giver dig FULD linkjuice, min dreng ;-)

    Hent og installer http://kimmo.suominen.com/sw/dofollow/ – så er du med, og det vil hjælpe på folks lyst til at kommentere her.

    Besvar denne kommentar
  7. Rosenstand

    02. Oct, 2008

    Og så røg jeg lige i dit spamfilter grundet link…

    Besvar denne kommentar
  8. Johnny Krogsgård

    02. Oct, 2008

    Consider it done. (stoler blindt på eksperten) ;)

    -Og du er de-spamet :)

    Besvar denne kommentar
  9. Rosenstand

    02. Oct, 2008

    Fino! Du skal være opmærksom på, at du manuelt kan tilføje /nofollow efter URL’en til dine kommentatorer, hvis du vurderer, der er tale om en kommentar alene for at opnå linkjuice.

    “Hjemme hos mig” gør jeg det således, at jeg sætter nofollow på den første kommentar, folk lægger på min blog. Kommer folk igen, får de juice.

    Besvar denne kommentar
  10. Johnny Krogsgård

    02. Oct, 2008

    Nej den er jeg ikke helt med på, hvordan gør du det?

    Besvar denne kommentar
  11. Bergholt

    02. Oct, 2008

    Hej Johnny!

    Jeg er enig med din betragtning om, at mange virksomheder føler sig usikre på at tilkøbe diverse ydelser, når først hjemmesiden er etableret. IT-budgetter har en fænomenal & notorisk evne til at løbe løbsk over tid. Det sker selv for de rigtig store.

    Men at gøre det til SEO’ernes problem, synes jeg ikke rigtigt gi’r mening.

    Hvorfor dælen skulle SEO-folkene bruge tid på at uddanne webbureauerne?

    At indgå strategiske alliancer gi’r mening, men udbyttet bør gå begge veje.

    Og god SEO bygger ofte på årevis af eksperimenter — den viden, der opnås, er temmelig unik, og forskellige eksperter har forskellige kernekompetencer.

    Alt for nu & bekræftelse af Rosenstands prognose om, at do-follow gi’r flere lyst til at kommentere på dine indlæg.

    /Bergholt

    Besvar denne kommentar
  12. Rosenstand

    02. Oct, 2008

    Hvis du vil give et link til f.eks. DR et nofollow, skriver du således:

    dr.dk/nofollow – altså /nofollow efter URL’en der, hvor du kan redigere kommentarer i din administration.

    Besvar denne kommentar
  13. Johnny Krogsgård

    02. Oct, 2008

    Tak for kommentaren Bergholt,

    I princippet er det ikke SEO’ers problem. Men virksomhederne vil skyde skylden på SEO’er, fordi det er dem som fortæller at hjemmesider ikke er noget værd hvis de ikke ses. Men ved lidt “magi” og en pose penge kan SEO’er ændre dette..

    Mht. Webbureauerne skal SEO’er absolut ikke uddanne dem, men som du selv skriver kunne begge parter nok have en særdeles interessant fordel i et samarbejde.

    Besvar denne kommentar
  14. Johnny Krogsgård

    02. Oct, 2008

    Hmm syntes ikke rigtig det virker Rosenstand. Jeg har i kommentar 12 (din) forsøgt det som du beskriver, men den bliver stadig fulgt?

    Besvar denne kommentar
  15. Rosenstand

    02. Oct, 2008

    Godt så. Afinstallér det plugin igen – og installer denne i stedet. Så kan du ;-)

    fob-marketing.de/user-download/nofollow_case_by_case.zip

    sæt “www” foran

    Besvar denne kommentar
  16. Bergholt

    02. Oct, 2008

    Tja, “de” burde måske hellere skyde skylden på deres webbureau, hvis de ikke får de resultater, vikrsomheden havde opstillet som en del af designopgaven. Eller på sig selv – hvis resultaterne, der udeliver, er efterrationaliseringer.

    At der samtidiger en underskov af mere eller mindre underlødige SEO-firmaer, det er en anden sag. Men det er måske i virkeligheden dem, virksomhederne er trætte af. Fordi de lover guld og grønne skove, og tit er temmelig pågående på den uvidende måde.

    Sprogøs telefondialog – fra Vadkærs originalindlæg – illustrerer problematikken fint.

    /Bergholt

    Besvar denne kommentar
  17. Rosenstand

    02. Oct, 2008

    Vi blev ringet op af Jubii i dag, der bl.a. gjorde os opmærksomme på, at vi ikke er synlige på Google. Det er godt nok gået tilbage for Thorborgs barn, siden han forlod skuden…

    Et webbureau der afleverer en ny hjemmeside, der ikke er søgemaskineegnet, svarer til at et byggefirma afleverer et nyt hus uden døre – for det stod ikke i kravspecifikationen…

    At skjule manglende kompetence ved at læne sig op ad kundens naturlige ditto er ganske enkelt for usselt!

    Besvar denne kommentar
  18. Johnny Krogsgård

    03. Oct, 2008

    @Rosenstand – Tak så virker follow og nofollow :)

    @Bergholt – Jeg er enig, det er webbureauerne der burde få skylden. Men jeg tror desværre sjældent det er tilfældet. -Og du har ret i at de telefon-SEO’er ikke hjælper til situationen.

    Besvar denne kommentar
  19. Lasse Heindorff

    10. Oct, 2008

    @Rosenstand: Hørt! En etisk videretænkning af bonus pater princippet, som de færreste forstår (og sjovt nok yderst sjældent advokater).

    Besvar denne kommentar
  20. Anders Lund

    06. Nov, 2008

    Vi er et af de webbureau’er der før i tiden ikke gav SEO en tanke. Vi vidste kort sagt ikke nok om det og derfor var det bare “noget ligegyldigt bla bla”.
    Vi var teknikere der lavede administrationssystemer, databaser osv. og i forlængelse af det, hjemmesider med og uden CMS fordi vores kunder ville ha’ det. De efterspurgte ikke SEO fordi de ikke anede hvad det var, og dermed var mere uvidende end os.

    Efter debat frem og tilbage og undersøgelse af tingene blev det selvfølgelig klart for LAIT at SEO ikke var noget vi bare kan “glemme alt om” bare fordi kunderne muligvis ikke efterspørger det. Vores fornemmeste opgave er at vejlede og levere bedst mulige produkt til kunderne – ikke at hive så mange slanter ud af dem her og nu. Er de tilfredse kommer slanterne nok :)

    Derfor har vi det seneste år arbejdet målrettet for at øge vores kompetencer inden for den tekniske del af SEO, og dermed levere løsninger der er klargjort til SEO’er. De kunder der har haft mod på at betale en ægte SEO har vi så videresendt til en ægte SEO og gennem det samarbejde har vi øget vores evner inden for området og resultatet taler for sig selv: Tilfredse kunder!

    Det er umiddelbart dét strategiske samarbejde i taler om, og jeg kan kun anbefale den model! Nej, det giver ikke kroner og ører i kassen her og nu at videresende kunderne, men det gør det helt klar på sigt :)

    Besvar denne kommentar
  21. Johnny Krogsgård

    06. Nov, 2008

    Velkommen Anders og tak for kommentaren. Der er så mange som kunne lære af jeres model. Jeg er dybt imponeret, og vil klart opfordre webbureau’er til at overveje, om det ikke var på tide at skaffe sig nogle kontakter inden for søgemaskineoptimering.

    Og det er jo meget oppe i den tekniske del af blogospheren at der især er nogle webbureau’er som trænger til en SEO-opsang.

    Besvar denne kommentar
  22. Anders Lund

    06. Nov, 2008

    Jamen, det er for vildt hvad de tallader sig hos f.eks. det unavngivne firma som alle alligevel kender :-)

    Men det giver da trods alt troen på at der er et marked for os andre der ikke leverer gratis hjemmesider :)

    Besvar denne kommentar
  23. Johnny Krogsgård

    06. Nov, 2008

    Ja det er nemlig for vildt, og ja alle ved også hvem de er :D
    Men hæng i, fremtiden ligger hos firmaer a la jeres.

    Besvar denne kommentar

Vær den første til at kommentere